OFA, Fotoklub i Odense
  • Home
      • Back
      • Sitemap
  • Om OFA
      • Back
      • Generel info
      • Vedtægter og regler
      • Persondatapolitik
  • Kontakt os
  • Artikler
      • Back
      • Alle artikler
      • Tips fra OFA
      • Før og efter
      • Gamle OFA-blade
      • Fra OFA´s historie
  • Program
  • Kalender
  • Konkurrencer
      • Back
      • Klubkonkurrencen
      • Temakonkurrencen
      • Årets billede
      • Fælles Fynske
      • Arkiv
  • Links
  • På tur
  • Medlemmernes billeder
  • Log på / af
jan 01
2023

Vedtægter

Vedtægter for Odense Fotografiske Amatørklub.

§ 1 NAVN OG HJEMSTED
Foreningens navn er “Odense Fotografiske Amatørklub”, forkortet OFA.
Foreningens hjemsted er Odense.

§ 2 FORMÅL
At samle alle fotointeresserede uanset alder.
At fremme medlemmernes interesse og forståelse for fotografi.
At dygtiggøre medlemmerne i faget fotografi.

§ 3 MEDLEMSFORHOLD
Som medlem optages enhver fotointeresseret.
Ved indmeldelse udfyldes en indmeldelsesblanket, og der betales det på generalforsamlingen vedtagne indmeldelsesgebyr og kontingent.

§ 4 GENERALFORSAMLINGEN
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i februar måned og indkaldes med en måneds varsel via foreningens hjemmeside samt via mails sendt til medlemmerne via foreningens maildistribution.
Forslag skal være formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
Kun de forslag, der har været nævnt i dagsordenen eller rettidigt er indgivet til formanden, kan afgøres på generalforsamlingen.
Indkomne forslag vil 8 dage før kunne ses på opslag i klubben og udsendes via foreningens maildistribution. Indkomne forslag udleveres skriftligt til medlemmer på generalforsamlingen.
Kun medlemmer, der ikke er i restance, har stemmeret.

DAGSORDEN
1. Valg af dirigent.
2. Bestyrelsens beretning.
3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til generalforsamlingens godkendelse.
4. Fremlæggelse af budget og fastlæggelse af kontingent.
5. Valg til bestyrelsen.
    a) valg af to bestyrelsesmedlemmer lige år.
    b) valg af tre bestyrelsesmedlemmer ulige år.
6. Valg af to suppleanter og en revisor.
7. Indkomne forslag.
8. Eventuelt.


§ 5 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Ekstraordinær generalforsamling afholdes ifølge beslutning, enten af en generalforsamling, bestyrelsen, eller når mindst 1/3 af foreningens medlemmer, der ikke er i restance, skriftligt fremsætter begæring herom, ledsaget af begrundelse af det der ønskes behandlet.

Fremkommer begæring om ekstraordinær generalforsamling, skal denne afholdes senest en måned herefter.

§ 6 BESTYRELSEN
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, kasserer, sekretær og billedsekretær.
Desuden er der to suppleanter og en revisor.
Foreningen tegnes overfor tredjemand af formanden, kassereren og et bestyrelsesmedlem.
Sekretæren fører forhandlingsprotokol over bestyrelsesmøder og generalforsamlinger.
Bestyrelsesmøder afholdes så ofte formanden eller to bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt. Indkaldelse foretages med mindst syv dages varsel.
Alle afgørelser foretages ved stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsens beslutninger er kun gyldige såfremt mindst tre af bestyrelsen er til stede.

§ 7 REGNSKAB
Regnskabet følger kalenderåret.
Såfremt kassebeholdningen overstiger 2.000 kr., skal det overskydende beløb indsættes på en af bestyrelsen godkendt bankbog.
Kassereren eller formanden kan gyldigt kvittere for alle indbetalinger. Alle udgifter over 3.000 kr. anvises af formanden og kassereren i forening.
Ved regnskabsårets udgang udarbejdes et driftsregnskab og en status, der underskrives af kassereren og formanden og derefter tilstilles revisoren.

§ 8 REVISION
Revisoren vælges for et år ad gangen.
Revisoren skal gennemgå foreningens regnskab kritisk og talmæssigt, og skal forvisse sig om, at de anførte aktiver er tilstede.
Uanmeldt kasseeftersyn kan foretages.

§ 9 MEDLEMSSKAB AF SAMMENSLUTNINGER
Foreningen er klubmedlem af “Selskabet for Dansk Fotografi” (SDF), og her igennem FIAP og NFFF. Medlemmerne kan frit vælge om de vil være medlem af SDF.

§10 OPLØSNING AF FORENINGEN
Foreningen kan kun opløses efter forslag fra bestyrelsen eller 1/3 af foreningens medlemmer.
Opløsningen vedtages på ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, hvis 2/3 af de fremmødte skriftligt stemmer herfor.
OFA´s midler tilfalder i tilfælde af opløsning en eller flere beslægtede foreninger, fortrinsvis i Odense Kommune.

Således vedtaget på generalforsamlingen den 3. februar 1983 med mindre justeringer tilføjet på generalforsamlinger den 9. januar 1986, den 4. februar 1988, den 23. februar 1989, den 26. februar 1998, den 13. februar 2003, den 3. februar 2005, den 16. februar 2000, den 24. februar 2011 og den 21. februar 2019.

Detaljer
Vedtægter og regler
1. januar 2023
1217
jan 01
2023

Regler, Klubkonkurrencen

Regler for aflevering af billeder til OFA's klubkonkurrence.

• Klubkonkurrencens afvikling
• Afleveringsregler
• Bedømmelse



Revideret januar 2024


Konkurrencens afvikling:

Klubkonkurrencen afholdes hvert år og går over fire runder i monokrom (MP) og farve papir (CP). Ethvert medlem, der ikke er i restance, kan deltage. Deltagelsen er gratis.

Senest en uge før aflevering udsender billedsekretæren en invitation til deltagelse i konkurrencen via OFA-information. Sammen med invitationen udsendes et link til upload af digitale billedfiler til Dropbox. På afleveringsaftenen vises de indkomne billeder. Papirbillederne, som dommeren bedømmer, afleveres

Til hver runde vælger bestyrelsen en eller flere eksterne dommere, som fordeler points efter de retningslinjer, der er afstukket under bedømmelse. Points og kommentarer præsenteres om dette er muligt personligt af dommeren, eller ved videokonference eller på skrift. Billedsekretæren fører protokol over afleverede billeder og opnåede points.

Pointtallet for alle billeder i MP og CP tæller for hver autor videre i klubmesterskabet.

Klubmester i den enkelte kategori er den autor, som sammenlagt har opnået flest points i de fire runder. Ved pointlighed ses først på opnået antal opnåede 1. pladser, og derefter på antal 2. og 3. pladser. Ved fortsat lighed kåres flere klubmestre.

Der uddeles glas/plaketter med inskription for 1., 2., og 3. pladsen i hver kategori. Ved lavt deltagerantal uddeles der ikke fuldt sæt.

Ved 5-6 deltagere der gennemfører samtlige runder uddeles kun guld og sølv.
Ved 3-4 deltagere der gennemfører samtlige runder uddeles kun guld
Ved 0-2 deltagere der gennemfører samtlige runder uddeles der ikke glas/plakette.



Afleveringsregler:

a) Billedkategori

MONOKROME PAPIRBILLEDER (MP)
1. Rene sort/hvide billeder
2. Totaltonede, f.eks. bruntonede, blåtonede billeder etc.

FARVEPAPIRBILLEDER (CP)
Herunder indgår håndkolorerede billeder, sort/hvide billeder med én partiel farvetone samt øvrige billeder der ikke kan regnes for monokrome.

b) Billedantal
Hver autor kan højest deltage med 2 billeder i MP og CP. Der kan indleveres serier. En serie må bestå af 3-8 billeder og regnes for ét billede.

Ikke præmierede billeder må deltage to gange i konkurrencen. Denne begrænsning gælder også på tværs af de to kategorier MP/CP. Der må dog maks. afleveres en »genganger« i hver kategori.

Som »nyt billede« anerkendes dog også gengivelser fra tidligere anvendt råmateriale, hvor autor gennem sit videre arbejde med billedet har tilført det en væsentlig ny oplevelsesværdi (teknisk kvalitetsforbedring er ikke nok).

Det forventes at autor selv holder justits med reglernes overholdelse. Er du i tvivl, så vis inden præsentationen i klubben billedet til billedsekretæren, der som den eneste kan diskvalificere et billede.

c) Motivvalg
Emnet for den enkelte runde kan være frit eller bundet efter bestyrelsens afgørelse. Billedsekretæren afgør hvorvidt et billede falder inden for et bundet emne.

d) Billedstørrelse og montering
Billedet skal monteres på let støttekarton eller i passepartout med ydermål på minimum 25 x 35 cm og maksimum 30 x 40 cm. Kvadratisk format 30 x 30 cm er også tilladt. Den maksimale tykkelse må ikke overstige 3 mm. Billedet mærkes med medlemsnummer og titel i øverste venstre hjørne. Se endvidere pkt. f.

e) Rettigheder og pligter
Autor er selv ansvarlig for billedernes juridiske indhold (GPDR, ophavsret etc.). For alle kategorier gælder det, at alle billedinformationer i et billede skal stamme fra fotografiske optagelser, dvs. billeder optaget på et lysfølsomt medium (analogt/digitalt), af autor selv. Det er ikke tilladt at anvende automatisk computergenererede billeder.

Alle former for billedbehandling, herunder digitalt og mørkekammerarbejde, er tilladt, så længe autor selv udfører behandlingen og ikke tilføjer fotografiske elementer, som ikke er skabt af autor selv.

Autor skal kunne fremsende originalfiler, som indeholder EXIF-data og alle billedets deleelementer (herunder negativer, dias, indscannede billeder, etc.), hvis der opstår tvivl om billedet.

Overtrædelse af reglerne vil medføre diskvalifikation fra konkurrencerunden.

OFA kan vederlagsfrit offentliggøre billeder fra konkurrencen på hjemmesiden og trykt materiale udgivet af OFA. OFA opbevarer digitale kopier af de indleverede billeder. Billeder der ikke må offentliggøres ovennævnte steder, kan ikke deltage i konkurrencen.

f) Mærkning
Før aflevering til billedsekretæren skal billederne på bagsiden være mærket nøjagtigt og udelukkende på følgende måde:

Medlemsnummer, kategori (F, M, FS, MS), løbenummer (1-2, for serie desuden: A-H).

billedmaerkning



Bedømmelse:
Alle billeder kommenteres og tildeles points:

18-20 points: Billeder i særklasse
13-17 points: Fremragende billeder
08-12 points: Gode billeder
04-07 points: Hæderlige billeder
01-03 points: Mindre gode billeder

Diplom uddeles for første-, anden- og trediepladsen i hver kategori uanset pointtal. Derudover kan hver dommer efter eget skøn uddele et dommerdiplom på tværs af kategorierne.

Pointgivning og kommentarer skal afspejle dommerens personlige oplevelse af billedet som helhed. Hvilke kvalitetskriterier der lægges til grund, er - en vis fairness indforstået - helt op til dommeren.

Detaljer
Vedtægter og regler
1. januar 2023
876
jan 01
2023

Regler, Temakonkurrencen

Regler for aflevering af billeder til OFA's temakonkurrence.

Revideret januar 2024

• Temakonkurrencen afholdes over 2 runder i et kalenderår, én runde i hvert halvår. Deltagelsen er gratis.

• Der må afleveres max. 2 papirbilleder i hver runde, frit valg imellem kategorierne Monokrome (MP) og Farve (CP).

• Billeder må ikke være monteret og må være maks. 20 cm. x 30 cm. (Eller i A4 format)

• Bedømmelsen sker af OFA's egne medlemmer, alle fremmødte medlemmer har stemmeret.

• Der må afgives point fra 1 - 10 på alle billeder, undtagen ens eget/egne.

• Pointene for hvert billede tælles sammen. Pointsummen divideres med antallet af dommere, der har afgivet pointi. Gennemsnittet er det endelige antal point, som billedet har fået.

• Hvis autor har afleveret mere end ét billede, er det kun det højest placerede, der tæller med i konkurrencen.

• Efter årets 2. temakonkurrence lægges gennemsnittet fra de 2 runder sammen for hver autor. De tre højest placerede autorer præmieres med medalje.

• Ved en eventuel lav deltagelse uddeles medaljerne efter samme fordelingsnøgle som i klubkonkurrencen.

• I temakonkurrencen gælder ligeledes punktet e) Rettigheder og pligter, som beskrevet under Regler for klubkonkurrencen.

______________________________________

i I beregning af point tages højde for, at der kan være flere dommere, som ikke selv deltager med billeder i
konkurrencen. Lige såvel som der tages højde for, at det er tilladt at indlevere billeder, uden selv at være tilstede.

Eksempel:

Billednr. Dommer 1 Dommer 2 Dommer 3 Dommer 4 Dommer 5 Dommer 6 Sum Antal billeder dommerne har stemt på Point
1 3 4 5 3 3 5 24 6 4
2 3 4 5 3 X 5 20 5 4

 

Detaljer
Vedtægter og regler
1. januar 2023
866
jan 01
2023

Regler, Årets billede

Regler for aflevering af billeder til OFA’s Årets billede.

Revideret januar 2024

• Der indleveres et billede enten farve (CP) eller monokrom (MP) og emnet er frit.

• Deltagelsen er gratis.

• Billedet skal være optaget i kalenderåret, hvor konkurrencen afholdes.

• Det indleverede billede gerne må have deltaget i årets klubkonkurrence, temakonkurrence eller andre eksterne konkurrencer, uanset om det har opnået placeringer.

• Billedet skal monteres på let støttekarton eller i passepartout med ydermål på minimum 25 x 35 cm og maksimum 30 x 40 cm. Kvadratisk format 30 x 30 cm er også tilladt. Den maksimale tykkelse må ikke overstige 3 mm.

• For Årets billede gælder ligeledes punktet e) Rettigheder og pligter, som beskrevet under Regler for klubkonkurrencen.

• Billederne bedømmes af en ekstern dommer.

• Dommeren vælger ét og kun ét billede som Årets billede.

• Dommeren kommenterer alle billeder. Dommeren kan foretage en rangordning af billederne, men dette er ikke et krav.

Detaljer
Vedtægter og regler
1. januar 2023
588
© 2025 Odense Fotografiske Amatørklub. Alle rettigheder forbeholdes. Mekanisk, fotografisk eller anden gengivelse af denne hjemmesides fotografier eller dele heraf, er uden autors skriftlige tilladelse forbudt ifølge gældende dansk lov om ophavsret. All rights reserved.