Temakonkurrence

Endnu er det ikke julen, men derimod sidste runde i temakonkurrencen der står for døren. Temaet er genbrug, og det i dobbelt forstand, da temaet tidligere har været brugt i OFA. Hvornår står hen i det uvisse, men sikkert er, at vinderbilledet blev leveret af, et dengang forholdsvist nyt medlem i klubben, nemlig Thomas Linow. Billedet står sikkert printet i hukommelsen hos de medlemmer der var med dengang, for det forestillede et par kondomer, der efter en god omgang vask, lå til tørre på kanten af en håndvask. En stærk og utraditionel løsning på temaet. Det bliver spændende at se, hvilke løsninger der bliver leveret på torsdag.

Ansvarlig for aftenen er Poul Chr..

At gemme et preset til senere brug, er vel også en form for genbrug - se her hvordan

Aflevering 4. runde

En klubkonkurrence i OFA består af 4 runder, en i hvert kvartal. Billederne samles ind og sendes ud til en på forhånd valgt dommer, som kigger dem igennem, vurderer dem og rangordner dem efter sin egen smag. Denne smag harmonerer tit med medlemmernes, men det er altid spændende at høre, om dommeren er lige så glad for ens billede, som man selv er. Der tales sommetider i fotoklubkredse om fænomenet "at aflevere billeder til dommeren", altså at aflevere billeder til konkurrencerne, som man ved dommeren kan lide. Det er der ingen der kan beskylde OFA´s medlemmer for. I de sidste 2 klubkonkurrencer har vi nemlig ikke kendt dommeren på forhånd :-)

Der afleveres denne klubaften billeder til klubkonkurrencens 4. runde. Bestyrelsen arbejder på højtryk for at finde en dommer. Hvad der sker efter afleveringen står åbent - men mon ikke vi finder på noget at snakke om.



Ansvarlig for aftenen er vores billedsekretær Lars Møller.

Forvirret over de nye Lightroom-programmer? Her er forklaringen...

Besøg på Brandts med rundvisning i udstillingen med Sam Shaws billeder


Brandts, Remembering Sam Shaw

Efter en aften i klublokalerne på Asser Rigsvej, hvor vi var på rundtur i Japan med Adam Grønne som rundviser er det nu tiden at vi skal til fotografen Sam Shaws spændende univers. Vi mødes nemlig senest kl. 19 ved indgangen på Brandts, Brandts Torv, og går med på en gratis rundvisning i Sam Shaw udstillingen på Brandts. Der er også gratis entré.

Kom gerne i god tid...

Ansvarlig for arrangementet er Poul Chr..



Således beskriver Brandts fotoudstillingen i deres pressemateriale:

Vi kender alle det ikoniske billede af Marilyn Monroe i den hvide kjole, stående over en rist i New York. Fotografiet er taget af den berømte amerikanske fotograf og filmskaber Sam Shaw (1912-99). Dette og en lang række fotos fra kunstnerens lange karriere kan opleves i udstillingen ”Remembering Sam Shaw – 60 års fotografi” på Brandts i Odense fra 28. september. Oplev stjerner som Marlon Brando, Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Sophia Loren, Elizabeth Taylor og mange flere.

Den amerikanske fotograf Sam Shaw (1912-99) er i dag kendt for sine ikoniske portrætter af kendte Hollywood-stjerner, musikere og filminstruktører. Men også hans still-fotografier fra filmoptagelser og billeder af hjembyen New York (fotografier der skabte flere forsidebilleder på bl.a. tidsskrifterne Life og Look! i 1950erne og 60erne) har været med til at cementere hans position som en af de væsentligste fotografer i det 20. århundrede.

Udstillingen Remembering Sam Shaw – 60 års fotografi viser kendte og mindre kendte værker fra kunstnerens 60-årige karriere. Fra de fotojournalistiske billeder til sports- og, portrætfotografierne samt ikke mindst de film-relaterede billeder af stjerner som Marlon Brando, Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Ingrid Bergman, Lauren Bacall, Sophia Loren, Elizabeth Taylor, John Wayne, Anthony Quinn og mange flere.

Fra fotojournalist til producer
Sam Shaw startede sin karriere i 1940erne som fotojournalist. Han bar altid et kamera på sig og fik dermed fastholdt forskelligartede motiver fra hverdagens USA. Som redaktør for Colliers Magazine fik han mulighed for at rejse rundt i USA, hvor han dokumenterede alt fra hverdagssituationer, almindelige mennesker i arbejdssituationer, teaterforestillinger til politiske demonstrationer. Han bidrog bl.a. til det prestigefyldte Magnum Photo og tidsskrifterne Life og Look!. Fotografiet vedblev gennem livet at være hans foretrukne medie.

I 1950erne begyndte han at arbejde for filmindustrien. Først som still-fotograf til at dokumentere filmscener, backstage og portrættere skuespillere, men også til at lave pr-materiale. Tidligt i sin gymnasietid havde han mødt flere fra filmmiljøet og derfor var det kreative, det kunstneriske og Hollywood glamouren ikke fremmed for ham. I Hollywood mødte Shaw mange af de stjerner, han forevigede i sine portrætter.

Shaw skabte oprigtige, ærlige portrætter af de mennesker, han mødte. Han begyndte allerede i slutningen af årtiet at producere sine egne film i samarbejde med især instruktører fra ’American Independent Cinema’ som bl.a. John Cassavettes. Mest kendt er Paris Blues fra 1961 med Paul Newman og Sidney Poitier i hovedrollerne. Op gennem 1970erne arbejdede han tæt sammen med John Cassevettes, og de modtog flere anerkendelser og priser for disse film.

Nært forhold til Marilyn Monroe
Sam Shaw mødte den legendariske skuespillerinde Marilyn Monroe i 1951. De udviklede et livslangt venskab og Shaw har om nogen været fotografen, der har ‘skabt’ offentlighedens billede af Monroe. Han var bevidst om, at hun havde en særlig magi og hævdede, at hun var den af alle hans portrætterede, der kendte kameraet bedst; hun var ifølge Shaw født til rollen. Ud over de kendte portrætter skildrede Shaw også Monroe i mere private og mindre ’stylede’ situationer – der var en unik tillid og fortrolighed mellem fotografen og modellen.

Naturlige og ærlige portrætter
Den professionelle baggrund som fotojournalist i de tidlige 1940erne kom til at præge Shaws kunstneriske og æstetiske tilgang i alle hans fotografier. Men han ville mere end blot nøgternt registrere det øjet så. Han var også optaget af at komponere billedet, så det fungerede visuelt og skabte fortællinger. Og han ønskede at fremmane den historie og skæbne, som det enkelte menneske repræsenterer. Derfor gik Sam Shaw direkte og ærligt til sine motiver, og skabte meget autentiske billeder. I portrætterne af Hollywood-stjernerne foretrak han at fotografere dem i naturlige, ikke-iscenesatte situationer uden make-up og andet staffage. Han opmuntrede dem til at agere spontant og impulsivt. Og det åbenlyse tillidsforhold mellem Shaw og skuespillerne giver portrætterne et blik ind i mennesket bag kameraet.

Mindre kendt er Shaws portrætter af hverdagsamerikaneren, men også disse er præget af en umiddelbar respekt og anerkendelse af mennesket som et subjekt i sin egen ret. Sam Shaw inddelte ikke verden i hierarkier af vigtige og uvigtige motiver. Han engagerede sig i det han så og fandt en skønhed i det.

Udstillingen er skabt i samarbejde med Sam Shaw Archive og BuchsteinerArtManagement
Her kan du se en tysk reportage, fra dengang udstillingen var i Rüsselsheim